Energie termică și promovarea cogenerării

Energie termică și promovarea cogenerării

 

Sectorul termoenergetic al Republicii Moldova reprezintă producerea, distribuția și furnizarea energiei termice pentru încălzirea clădirilor și prepararea apei calde menajere.

 

În Republica Moldova, producerea, distribuția și furnizarea energiei termice este asigurată de către 10 titulari de licență, care produc energie termică (și electrică în cazul cogenerării), prin arderea combustibililor fosili (de ex. gaze naturale, păcură), precum și integrarea utilizării surselor regenerabile de energie (de ex. biomasă).

 

Promovarea cogenerării în Republica Moldova are ca scop utilizarea mai eficientă a combustibililor fosili și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin producerea simultană de energie electrică și termică într-o singură instalație. Acest proces este posibil prin utilizarea centralelor electrice cu termoficare, care produc energie electrică utilizând sursele primare de energie - gazele naturale sau alte tipuri de combustibili și, în același timp, producerea de energie termică, urmare a procesului de producere a energiei electrice prin degajarea căldurii în instalația de cogenerare.

Dezvoltarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) precum și a instalațiilor de cogenerare de înaltă eficiență reprezintă o prioritate a politicii de stat în domeniul energetic. Principiile politicii de stat în sectorul termoenergetic sunt: a) promovarea şi asigurarea competitivităţii în sectorul termoenergetic; b) respectarea principiului fiabilităţii şi al eficienţei maxime la costuri minime; c) promovarea eficienţei energetice, a producerii energiei termice din surse regenerabile şi a producerii energiei termice prin cogenerare, inclusiv prin procurarea prioritară a energiei termice produse de centralele electrice de termoficare şi de centralele de producere a energiei electrice şi termice în regim de cogenerare de înaltă eficienţă; d) susţinerea prin intermediul statului, al autorităţilor publice centrale şi locale a iniţiativelor private şi atragerea investiţiilor private în sectorul termoenergetic. Astfel, întru realizarea principiilor stabilite de cardul normativ în vigoare și respectiv motivarea imperativului de conectare la SACET a clădirilor se prezintă următoarele argumente:

- Promovarea rolului exemplar al clădirilor publice și de altfel, implementarea prevederilor art. 14 din Legea nr. 139/2018 cu privire la eficiența energetică;

- Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;

- Îmbunătățirea calității aerului în municipii, datorită reducerii/eliminării surselor de poluare individuale de pe lângă sectorul rezidențial și terțiar;

- Creșterea sarcinii globale de energie termică a CET-urilor, reducerea componentei de cheltuieli fixe din tarif și, ca rezultat, crearea premiselor pentru reducerea tarifelor la consumatorul casnic;

- Economii de energie primară (gaze naturale) din producerea combinată a energiei termice și electrice;

- Livrări suplimentare de energie electrică/termică, va conduce implicit la creșterea gradului de securitate în alimentarea cu resurse energetice;

- Majorarea sarcinii electrice și termice în sistemul de alimentare centralizat cu energie termică va conduce la - Îmbunătățirea situațiilor financiare la furnizorii de energie termică și, implicit, majorarea impozitelor în bugetul de stat achitate de către întreprinderi, precum și a dividendelor în bugetul de stat;

- Creșterea siguranței în edificiile conectate/reconectate la SACET, având în vederea că cazanele/centralele pe gaze naturale ar urma a fi conservate;

- Restabilirea (în cazuri specifice) serviciului de alimentare cu apă caldă menajeră și, totodată, reducerea costului pentru acest serviciu (în comparație cu prepararea apei calde menajere în unități electrice);

- Utilizarea Punctelor Termice Individuale /PTI/ prezintă o serie de avantaje (versus opțiunea de utilizare a elevatoarelor sau surselor proprii de încălzire) precum ar fi: i) posibilitatea începerii și finalizării sezonului de încălzire în orice moment de timp, ii) flexibilitatea şi eficiență înaltă la utilizării energiei termice indiferent de perioada anului şi de sarcina termică necesară, iii) excluderea fenomenului de „supraîncălzire” a clădirilor la începutul și sfârșitul sezonului de încălzire, iv) disponibilitatea apei calde menajere pe durata întregului an, v) excluderea cheltuielilor și a eforturilor aferente, de pe urma utilizării punctelor termice individuale, pentru consumatorul final;

Afernt domeniului energiei termice și promovarea cogenerării de înaltă eficiență, Ministerul Energiei își concentrează eforturile pe renovarea, modernizarea sau înlocuirea capacităților uzate și cu un randament redus de producere. Se va axa pe implementarea și utilizarea de tehnologii noi și avansate, bazate pe cogenerare, caracterizate prin eficiență înaltă și niveluri scăzute de poluare a mediului.

 

Măsuri conceptuale

- Reconstrucția și retehnologizarea centralelor termice (activitatea acestora se va orienta a fi mai eficientă, ceea ce va determina creșterea producției locale și a producției de energie electrică).

- Creșterea eficienței energetice prin promovarea cogenerării de înaltă eficiență (reabilitarea centralelor urbane de termoficare).

- Reconstrucția, modernizarea sau înlocuirea capacităților existente de producere a energiei electrice și transformarea acestora în centrale de cogenerare de înaltă eficiență pentru a crește eficiența energetică (majoritatea capacităților de producere a energiei electrice și termice existente în Republica Moldova sunt ineficiente, poluante și caracterizate de un grad avansat de uzură). Scopul primordial este de a scoate din funcțiune a echipamentelor/utilajelor neperformante.

- Adoptarea de măsuri de reducere a pierderilor de energie și de creștere a eficienței energetice în clădiri, precum și promovarea tehnologiilor eficiente și a celor care valorifică SER – vor contribui la reducerea dependenței de importurile de gaze naturale și la creșterea securității energetice naționale.

- Decarbonizarea pieței de gaze naturale prin intermediul producției de energie electrică și termică, utilizând potențialul național.

- Utilizarea în mod deosebit a biomasei, pentru a produce energie termică în zonele rurale.

- Planificarea, proiectarea, construirea şi/sau renovarea zonelor industriale, comerciale sau rezidențiale ale autorităților administrației publice locale prin care se ia în considerare combinarea optimă a tehnologiilor și echipamentelor de eficiență înaltă, de valorificare a energiei regenerabile, sistemul eficient de alimentare centralizată cu energie termică și de răcire.

- Integrarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică și sistemele centralizate de răcire în infrastructura existentă, ceea ce va contribui la creșterea ponderii energiei regenerabile în sectorul de încălzire și răcire.

- Cantitățile de energie termică și de răcire furnizate consumatorilor se măsoară prin intermediul echipamentelor de măsurare cu citire de la distanță, supuse controlului metrologic.

 

Creșterea eficienței energetice prin promovarea cogenerării de înaltă eficiență (reabilitarea centralelor urbane de termoficare), adoptarea de măsuri de reducere a pierderilor de energie și de creștere a eficienței energetice în clădiri, precum și promovarea tehnologiilor eficiente și a celor care valorifică surse de energie regenerabilă sunt obiective care vor contribui la reducerea dependenței de importurile de gaze naturale și la creșterea securității energetice naționale.

 

Prin promovarea cogenerării, Republica Moldova își propune să reducă costurile și să îmbunătățească eficiența energetică a sistemului de producere și distribuție a energiei termice, precum și să reducă dependența de combustibili fosili. Această strategie se aliniază cu obiectivele naționale și internaționale privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și combaterea schimbărilor climatice.

 

De asemenea, obiectivul privește necesitatea stabilirii principiilor care vor sta la baza modului în care se va asigura încălzirea în mediul urban, dar și implementarea unor politici care să stabilească alternative pentru mediul rural

Agenda publică

Mai 2024

L M M J V S D
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31